Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroefas dynamo tips

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 12:42 #982638

Wat mij in je verhaal opvalt is dat je geen woord schrijft over de remmende werking tijdens het zeilen, ook als je geen stroom opwekt.( als ik bij het diagonaals lezen niets over het hoofd heb gezien :whistle: )
Tijdens het opwekken van stroom zal dat de som zijn van opgewekt vermogen plus de wrijvingsweerstand van de schroef ( wat toch zeker zo'n 40% van het totaal zal zijn).
Bij 2000Wat wat hetzetzelfde is als 2 * 100mkg/sec kom je bij een snelheid van zo'n 6 knopen onder zeil uit op iets van maar liefst iets van 100 kg wat er tegen je boot duwt ( de verkeerde kant op dan) . Als ik het goed heb uitgerekend ( correctie altijd welkom) dan: 2*100/60*100= 333 mkg/sec dus bij 6 knopen oftewel 3,1 meter/sec oftewel 333/3,1= 111kg.
Da's een flink snelheidsverlies kan ik je garanderen.

Overigens geldt iets dergekijks bij een windgenerator als je tenminste de wind voorlijker dan dwars hebt.

Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 12:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 13:01 #982643

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
2000Watt lijkt me ook een beetje veel. Dat zou bij 12Volt neerkomen op 166Ampere.
16A zou ook al mooi zijn en dat is dan nog een 10 a 11 kg. Maar inderdaad het remt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 13:46 #982646

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4340
Zou leuk zijn om 25 jaar na dato deze berekeningen nog eens te maken ?

Het lijkt mij dat alle technieken een enorme sprong gemaakt hebben

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 13:55 #982648

Ja , maatr dan denk ik dat je met 200 of 300 Watt zonnepanelen niet zoveel minder produceert. \
En daar hoef je niet eens voor te varen.
Goed , als je de wereld rond wilt maar ook dan heb je zeker zoveel aan voldoende zonnepanelen.
Alleen als je inderdaad gemiddeld bijv. 1000 Watt nodig hebt kan een schroefasgenerator nuttig worden hoewel die natuurlijk dat ook alleen oplevert bij flinke snelheid.
Eigenlijk zou je er dus een variabele overbrenging op moeten zetten die je aanpast a.h.v. je snelheid. Maar dat kost dan procentueel weer meer van die snelheid.
Misschien eentje van een oude Daffodil ? Of een van een bromfiets of scooter met zoiets. Klopt ook aardig met de gevraagde capaciteit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 14:50 #982663

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Een schroefas dynamo voor een gemiddeld jacht schiet niet echt op, simpelweg omdat de schroef te klein is.
Voor een charter klipper met een schroef van 80cm of meer is het een ander verhaal. (Vermogen neemt kwadratisch toe met de diameter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 14:54 #982665

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
ReneK schreef :
Zou leuk zijn om 25 jaar na dato deze berekeningen nog eens te maken ?

Het lijkt mij dat alle technieken een enorme sprong gemaakt hebben

Wel leuk om te zien wat er met de prijs van zonnepanelen is gebeurd in ruim 20 jaar. Grofweg 10x goedkoper geworden. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 15:14 #982671

rooiedirk schreef :
2000Watt lijkt me ook een beetje veel. Dat zou bij 12Volt neerkomen op 166Ampere.
16A zou ook al mooi zijn en dat is dan nog een 10 a 11 kg. Maar inderdaad het remt.
Toch klopt dat wel zo'n beetje. Ik kreeg ook zo ongeveer 2000W uit mijn 23 duims 4 bladschroef. Inmiddels zit deze er niet meer op. Ik wilde de installatie veranderen zodat het minder geluid maakt (zit in de achterkajuit), maar dat is er nog niet van gekomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 16:46 #982687

Ik moet zeggen al zou hij 150 watt doen , dan zou het meeste bij mij aan boord gewoon werken zonder de accu’s aan te spreken :)

Kan leuk experiment zijn , heb vast nog wel een dynamo liggen KWW
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 17:13 #982693

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
Het is onmogelijk om voldoende energie terug te krijgen van een meedraaiende schroef in vrijstand. daar is de schroef niet voor gevormd, bedoeld, en de stroming is onvoldoende om de energie op te wekken.

Een schroefas dynamo werkt bij draaiende dieselmotor.
Het systeem was gangbaar bij vissersschepen en binnenvaart, zodat er geen aparte generator hoefde gestart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 17:25 #982695

Bij mij leverde deze toch echt een bonk energie op. Genoeg om een elektrisch kacheltje aan te hebben als het koud was.
Zoals ik al schreef, 2000 Watt was geen uitzondering uit schroefas dynamo.

De ecolution van Wubbo Ockels genereerde zelfs 10.000 Watt.
Ook de "Ya" van Peter Hoefnagels (30 voet) is net rond de wereld gezeild zonder fossiele brandstof aanboord. Hij kreeg meen ik 5000 watt makximaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 17:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 17:48 #982698

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27156
Wat ik er niet bij schreef was dat dit alleen maar over schroeven vanaf 80-150 cm gaat van grotere zeilschepen. Ergens tussen de 80-250 ton.
Die 111Kg merk je dus niet tijdens het zeilen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 17:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 17:56 #982700

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
WADnWIND schreef :
Wat ik er niet bij schreef was dat dit alleen maar over schroeven vanaf 80-150 cm gaat van grotere zeilschepen. Ergens tussen de 80-250 ton.
Die 111Kg merk je dus niet tijdens het zeilen.

Ah, juist, bij een standaard jacht confugiratie werkt het niet. Een schroefas generator vergt een compleet andere voorziening aan de schroef en (anti) stuw lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 27 sept 2018 18:35 #982706

JeePee schreef :
Ah, juist, bij een standaard jacht confugiratie werkt het niet.
Werkt zeer zeker wel. Het systeem werkt zo ongeveer vanaf schroeven van 18 duims. op een 40 voeter krijg je het zeker werkend met een erg leuke opbrengst en ook op een 30 voeter kun je er wat aan hebben.
Zoals ik al zei: mijn boot is "maar" 50 voet en heeft vermogens tot wel 2000 Watt als ik een knoop of 8-8,5 vaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 18:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 11:45 #983708

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Hee super dit draadje, ben hier net een beetje mee bezig. Wbt de poelie achter de keerkoppeling, hoe zwaar kan deze zijn voordat het een probleem gaat worden voor de koppeling (als in werking als een vliegwiel) denken jullie? Heb hier een poelie van 10-15 kilo (30cm doorsnede) en vraag me af of dit een probleem gaat worden bij het in z'n werk zetten/schakelen van de koppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 13:54 #983754

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27156
costijn schreef :
Hee super dit draadje, ben hier net een beetje mee bezig. Wbt de poelie achter de keerkoppeling, hoe zwaar kan deze zijn voordat het een probleem gaat worden voor de koppeling (als in werking als een vliegwiel) denken jullie? Heb hier een poelie van 10-15 kilo (30cm doorsnede) en vraag me af of dit een probleem gaat worden bij het in z'n werk zetten/schakelen van de koppeling.

Hoe zwaar weegt je bronzen schroef? dat is ook massa. Daar zal het vliegwiel niet zo veel aan bijdragen.
Verder altijd geduld met schakelen totdat alles stil staat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 14:01 #983761

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
JeePee schreef :
WADnWIND schreef :

Ah, juist, bij een standaard jacht confugiratie werkt het niet. Een schroefas generator vergt een compleet andere voorziening aan de schroef en (anti) stuw lager.

Onzin: een stuwlager werkt in twee richtingen, en een schroef doet het ook in twee richtingen (anders zou je ook niet achteruit kunnen draaien).
Ik vaar veel mee op een HR42, die gebruikt het "watergedeelte" van een Aqair/Ampair, een windmolen/watergenerator combinatie.
Als watergenerator hangt de generator aan het hek met daaraan een torsiestijve lijn met een (ca 0.5 m lang) stuk schroefas (voor gewicht om het ding in het water te houden) en een ca 12" (30 cm) tweebladschroefje. Dit schroefje is bepaald niet optimaal, een verbouwd schroefje met ingekorte en dus te dikke bladen, maar het geeft de snelheid in knopen plus 1 aan ampères bij 14V - dus bij 6 tot 7 knopen 7 tot 8 ampères.
In combinatie met een windmolen heeft hij er vele Atlantische oversteken mee gemaakt zonder ooit de motor te moeten starten om stroom te draaien, voor het leeuwendeel dankzij de watergenerator die ongeveer het stroomgebruik dekt.

Sorry: de quote was van JeePee, niet Wadnwind
Laatst bewerkt: 01 okt 2018 14:02 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 15:36 #983806

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27156
De rode vlekken verschenen al in m'n nek. Ik zag net op tijd je laatste regel... ;)

FF aanpassen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 okt 2018 15:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 15:57 #983821

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Vroeger had je zijschroeven . Maak 'm verplaatsbaar van BB naar SB. Is uit het water te halen als weerstand te veel wordt bij weinig wind. Is dit niet een optie?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 16:20 #983828

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
Aad77 schreef :
JeePee schreef :
WADnWIND schreef :

Ah, juist, bij een standaard jacht confugiratie werkt het niet. Een schroefas generator vergt een compleet andere voorziening aan de schroef en (anti) stuw lager.

Onzin: een stuwlager werkt in twee richtingen, en een schroef doet het ook in twee richtingen (anders zou je ook niet achteruit kunnen draaien).
Ik vaar veel mee op een HR42, die gebruikt het "watergedeelte" van een Aqair/Ampair, een windmolen/watergenerator combinatie.
Als watergenerator hangt de generator aan het hek met daaraan een torsiestijve lijn met een (ca 0.5 m lang) stuk schroefas (voor gewicht om het ding in het water te houden) en een ca 12" (30 cm) tweebladschroefje. Dit schroefje is bepaald niet optimaal, een verbouwd schroefje met ingekorte en dus te dikke bladen, maar het geeft de snelheid in knopen plus 1 aan ampères bij 14V - dus bij 6 tot 7 knopen 7 tot 8 ampères.
In combinatie met een windmolen heeft hij er vele Atlantische oversteken mee gemaakt zonder ooit de motor te moeten starten om stroom te draaien, voor het leeuwendeel dankzij de watergenerator die ongeveer het stroomgebruik dekt.

Dank voor het onderbouwen van mijn stelling : een standaard scheepsconfudiratie, N.L.
Motor - Keerkoppeling - Schroefas - Vaste schroef.
Op de schroefas een dynamo knutselen werkt niet, de schroefwerking staat verkeerd om, bovendien zou je de keerkoppeling geen plezier doen.

Terecht omschrijf je een compleet aangepast sleepgenerator (dat is iets anders) die wel werkt.
Laatst bewerkt: 01 okt 2018 16:23 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 19:26 #983944

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Even voor we on te snel rijk rekenen. Het theoretische max. vermogen wat je zou kunnen halen is:
P = 300 x V3 x D2
Waar P vermogen in Watt, V de snelheid in m/s em D de diameter van de schroef in m.

Dit is het vermogen wat theoretisch aanwezig is, als je de helft haalt ben je spekkoper.

een paar voorbeeldjes:
4kn 30cm -> 187W
6kn 30cm -> 631W
4kn 40cm -> 332W
6kn 40cm -> 1122W
4kn 50cm -> 519W
6kn 50cm -> 1753W
8kn 60cm -> 5985W
Het gaat pas echt laden bij een grote schroef en een hoge snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 01 okt 2018 19:47 #983961

JeePee schreef :
Op de schroefas een dynamo knutselen werkt niet, de schroefwerking staat verkeerd om, bovendien zou je de keerkoppeling geen plezier doen.
Waarom blijf je volhouden dat het niet werkt? Er zijn honderden, misschien wel duizenden zeilboten die het hebben, mijn boot had het ook en het komt er ook weer terug in.
Er zijn genoeg keerkoppelingen die er wel tegen kunnen. Mijn oude keerkoppeling, een velvet (Borg Warner) kon niet eens stilgezet worden. De nieuwe Yanmar heeft een Hurth koppeling, daarin staat specifiek vermeld dat meedraaien geen probleem is voor de levensduur van de keerkoppeling, ze hebben een speciale klutser op de as gezet die er voor zorgt dat ook met lage snelheden alle olie overal komt waar het zijn moet.

Voor een dynamo maakt het niet uit of deze nu links of rechtsom draaid, zolang de koleingfan maar de jusite orientatie heeft. Dus het maakt niet uit welke kant de schroef op draait. Een meedraaiende schroef draait overigens in de zelfde richting als wanneer de motor vooruit in zijn werk staat, dus de dynamo koeling werkt gewoon in beide situaties.

OK, een schroef is geen turbine, dus deze heeft maar de helft van de efficientie van een trubine wiel wat speciaal ontworpen is voor het opwekken van energie, maar ondanks de lagere efficientie is en blijft het gratis elektriciteit, die paar tiende die je langzamer vaart met licht weer kun je of op de koop toenemen of je zet de schroefas stil als je dat niet wilt.

Hoe je het ook went of keert, ik kreeg er 2000 Watt uit. De nieuwe schroef is kleiner dus als de isntallatie weer terug gaat dan zal de opbrengst minder zijn, maar het is en blijft een berg energie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas dynamo tips 02 okt 2018 05:46 #984053

rooiedirk schreef :
Even voor we on te snel rijk rekenen. Het theoretische max. vermogen wat je zou kunnen halen is:
P = 300 x V3 x D2
Waar P vermogen in Watt, V de snelheid in m/s em D de diameter van de schroef in m.

Dit is het vermogen wat theoretisch aanwezig is, als je de helft haalt ben je spekkoper.

een paar voorbeeldjes:
4kn 30cm -> 187W
6kn 30cm -> 631W
4kn 40cm -> 332W
6kn 40cm -> 1122W
4kn 50cm -> 519W
6kn 50cm -> 1753W
8kn 60cm -> 5985W
Het gaat pas echt laden bij een grote schroef en een hoge snelheid.

Op hoeveel schroefbladen is deze berekening gebaseerd? Want dat moet lijkt mij ook verschil maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas dynamo tips 02 okt 2018 08:11 #984101

Bladoppervlakte verhouding is hierin belangrijker dan het aantal bladen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 02 okt 2018 08:17 #984106

ik ben erg benieuwd of ik de tapas ook zover kan krijgen straks.
Wat ik gelezen heb is dat je een klein beetje moet helpen (elektrisch), en hij dan gaat meedraaien.
maja, maar een 14 inch klapschroef.

overigens is het niet naar de dynamo natuurlijk, maar regeneren van de motor controller naar de lithium
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 08:24 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas dynamo tips 02 okt 2018 08:19 #984108

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Op hoeveel schroefbladen is deze berekening gebaseerd? Want dat moet lijkt mij ook verschil maken...
Dat zou niet uit moeten maken. Net als bij windmolens kan je 2,3, 4 of nog meer wieken/bladen hebben. Bij minder bladen moet de schroef alleen wat sneller draaien om toch zoveel mogelijk rendement te halen. (met meer bladen en een groot bladoppervlak begint de schroef wel bij lagere snelheden mee te draaien)
Wat ik bereken is in principe de hoeveelheid kinetische energie die in een waterkolom zit met een lengte van 1s agelegde weg en een snelheid V. (misschien ken je van school nog de formule P= 1/2.m.V2)
Je kan nooit alle aanwezige kinetische energie eruithalen, want dat zou betekenen dat je het langsstromende water moet afremmen naar nul. En als na de schroef de snelheid nul is kan er geen water meer dóór de schroef stromen(dus opbrengst 0). En als je het water op volle snelheid laat door stromen zonder af te remmen dan is je opbrengst ook 0. Maximaal kan je 16/27 deel van de beschikbare kinetische energie winnen.
Dan heb je een schroef met een rendement van zeg 50% en ben je voor het veld van de dynamo ongeveer 50W kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl